Skip to main content

Jeg blev fanget af rust for omkring tre år siden nu, min foretrukne metode er direkte print af et rustent objekt og ikke to tryk bliver ens. Det er farven og det mønster der dannes i printet, uforudsigeligheden og det unikke i hvert print, som inspirerer mig. Da jeg i forvejen var bidt af stoffer og de mange forskellige farveteknikker der er til rådighed, så var det endnu et spændende værktøj til samlingen, som jeg kan bruge til at skabe mine unikke og meget personlige stoffer som jeg kan kreere mine originale værker af.

Stof er ikke bare stof, jeg er altid på udkig efter spændende stoffer og jeg har forelsket mig i Damask duge som jeg finder i Genbrugsbutikker rundt omkring. Dugene har haft et liv og nogle bærer præg af det, men det øger kun min interesse, de tager farverne helt vildt flot og vævningen i dem træder smukt frem.

Rust, stof og is

1.	”Stilheden før stormen”, 180X104 cm. - ”The silence before the storm”, 180X104 cm.

1. ”Stilheden før stormen”, 180X104 cm. - ”The silence before the storm”, 180X104 cm.

2.	”Begyndelsen”, 170X104 cm. ”The beginning”, 170X104 cm.

2. ”Begyndelsen”, 170X104 cm. ”The beginning”, 170X104 cm.

3.	”Målet”, 120X60 cm. ”The aim”, 120X60 cm.

3. ”Målet”, 120X60 cm. ”The aim”, 120X60 cm.

4.	”Tårer fra himlen”, 120X70 cm. ”Tears from heaven”, 120X70 cm.

4. ”Tårer fra himlen”, 120X70 cm. ”Tears from heaven”, 120X70 cm.

5.	”Ingenmandsland” 168X104 cm. ”Nomansland” 168X104 cm.

5. ”Ingenmandsland” 168X104 cm. ”Nomansland” 168X104 cm.

At farve med is er endnu en uforudsigelig og unik måde at påføre farve på stofferne, det bliver aldrig det samme resultat. Også her er der et utal af teknikker til at skabe unikke mønstre og farveblandinger.

Denne serie er for mig en rejse gennem mit eget indre, min proces er intuitiv og jeg bliver ofte overrasket over resultatet, det har det med at ende et helt andet sted end hvor jeg troede jeg var på vej hen. Jeg tænker på rust som familietraumer, de ”bløder” gennem flere generationer, men selv et grimt traume kan ende med noget smukt.

Så det uforudsigelige er som en rød tråd, fra start til slut, sådan har det ikke altid været, men er nu hovedingrediensen i min skabelses proces. Jeg tænker, at hvis jeg kan blive begejstret over hvad jeg får lavet, så er der nok også andre der kan.

Det at bruge ting som jeg finder, eller får foræret, i min kunst er et vigtigt element i min kreative proces. Alt hvad jeg laver udspringer af et behov for at finde mening med følelser, stemninger og tanker der rumsterer, fra hele mit liv faktisk. Livet er uforudsigeligt, på godt og ondt, det prøver jeg at bruge til noget kreativt.